woensdag 14 oktober 2015

Terug van weggeweest....

Terwijl Vera onwijs druk in de weer was met allerlei ontzettend leuke nieuwe projectjes samen met Anouck en de voorbereidingen voor de inloopdagen van aankomende donderdag en vrijdag (je komt toch ook even gezellig langs?) en ook nog eens met de giga voorbereiding van de KreaDoe beurs was ik Italie aan het doorcrossen. Wat hebben we het fijn gehad!

Bella Italia....drie weken heb ik mogen genieten van een steeds veranderend landschap, hoe zuidelijker hoe minder auto's er rond reden die nog enigszins ongedeukt waren, heerlijk eten, zalige wijntjes en smaakvolle olijven. Maar ook de prachtige bergen, de sprookjesachtige uitzichten, de ruige kustlijn, de fantastische B&B's met de vriendelijke mensen die passie hebben voor wat ze doen. Gelateria's op elke hoek van de straat, maar oooooh wat was die extra pure chocoladeijs heerlijk! De mooiste schoenen en tassen van italiaans leer met een minder fijn prijskaartje....

In Riquewihr, de Elzas, kocht ik de allerlekkerste minimakronen met heerlijke sinaasappelsmaak en een gouden ooievaarschaar. En was het alsof we in de Efteling liepen met al die gekleurde huisjes en hobbel straatjes.

In Cogne, Aosta, hadden we echt de mooiste kamer in een hele fijne B&B, zo romantisch! Bezochten we een driedelige waterval, fotografeerde ondertussen de kolibrievlinder die daar in tiental aan het rondvliegen waren en besloten om een pittig tochtje te klimmen naar de top van de berg met als cadeautje een strakblauw meer waar twee bergmarmotten ook van genoten. En als beloning genoten we van de lekkerste carpaccio met een ansjovisdressing en witlof.

Cinque Terre, Ligurie, was echt prachtig! Met de trein hoppen van stadje naar stadje, samen met nog heel erg veel toeristen, maar dat namen we maar voor lief....En hopen dat je in de juiste trein zit die ook daadwerkelijk stopt in het volgende stadje, en dat ging dus mis, twee keer. Maar uiteindelijk hebben we allevijf de stadjes mogen zien, en alle vijf waren ze toch weer anders....En wat was die homemade limoncello lekker!

In San Gimignano kocht ik stoere laarzen en gekleurde pasta. Hadden we een B&B met een prachtig uitzicht over de heuvels van Toscane met de cypressen. Bezochten we de prachtige zwart/wit kerk van Siena en liepen we over de drukke Ponte Vecchio in Florence, dronken we de meest smerige cappuccino en maakten we een selfie van een boog gebouwd 400 jaar voor Christus. Bijzonder, vooral als je je gaat bedenken wat er allemaal onder en bij die brug heeft afgespeeld.

In Rome hadden we een tussenstop, geen bezoek aan deze oude stad, maar wel een fijne B&B, met een te schattig hondje Bijoux. Aten we 's avonds in een restaurant met alleen maar Italianen, waar we beide ontzettend van genoten....Heerlijk om te kijken en te luisteren, ze praten, ze praten veel, praten met hun handen en gaan gerust een kwartier naar buiten onder het eten met hun glas wijn en roken een sigaretje.

In de streek van de Amalfie kust bezochten we Pompei, en struinden rond in deze oude stad, ooit bedekt onder een dikke laag lava uitgespuwd door de Vesuvius, die prachtig stond  te pronken in de strakblauwe lucht! En waar we boven in de krater nog een kijkje hebben genomen....Zijn we met onze eigen auto de rit langs de Amalfikust gaan rijden, wat echt een sport is...Hele smalle wegen, grote bussen vol met toeristen en selfiesticks, en racende Italianen die bijna allemaal een flinke deuk hebben in de auto, de zijspiegels er nog zitten maar allemaal beschadigd en waar sommige auto's met ductape inelkaar zitten. Je kunt dus gerust zeggen dat ik het best spannend vond, en ik hoefde niet eens te rijden....

In de Abruzzen hadden we een fantastisch zeven gangen diner in een sjiek restaurant ergens in the middle of nowhere en sliepen we in een hemelbed...

We bezochten het staatje San Marino, waar ze hun eigen nummerbord hebben en waar je lekker goedkoop parfum kunt scoren. In Ascoli Piceno proefde we gefrituurde groene olijven gevuld met vlees, erg lekker! En waar ik eindelijk mijn troon vond! Maar helaas ook weer achter moest laten...
We genoten van de vers bereide ravioli gevuld met spinazie en ricotta in een botersausje met citroen en salie..en namen uiteraard een fles homemade olijfolie mee...

In Comaccio gingen we op zoek naar de flamingo's, en we hebben ze gespot! Een hele grote groep maar helaas te ver weg voor een mooie foto...Maar wat was ik blij! En daar schoot ook nog een ijsvogel voorbij en stonden er witte koereigers en grote witte reigers langs de kant van de meren kikkers te vangen.

In Desenzano del Garda sliepen we in de DISCO kamer, lagen we buiten onder de veranda te genieten van onze laatste avond in Bella Italia...Ik kocht daar balsamico azijn en we dronken Aperol Spritz op een heerlijk terras in het zonnetje met het gardameer als uitzicht. We aten vijfkazen pizza in Sirmione en verzamelde er nog wat schelpen.

Via Oostenrijk reden we terug en stopte nog bij de Bodesee.Waar we onderweg nog een prachtige tuin vol met dahlia's hebben bezocht...Wow! Wat een kleuren explosie en wat een grote bloemen! Fantastisch!

Tijdens deze roadtrip heb ik in bijna elke plaatsje/stad waar we geweest zijn een kaart gekocht, gewoon die foute ansichtkaarten...Deze heb ik volgeschreven, ik heb ergens een lint gekocht en mijn brief voor mijn penvriendin waar ik al zo'n 27 jaar mee schrijf is klaar! Eigenlijk een klein boekje... Leuk om te doen en echt zo leuk om de ervaringen op deze manier te delen!

En nu is het tijd om uit de bubbel te komen en nog even snel de laatste voorbereidingen te doen voor morgen, de inloopdag! En volgende week ook maar eens beginnen aan de #instaswapfalledition2015. Doe jij ook mee?

En ondertussen dat ik dit schrijf vallen de natte sneeuwvlokjes al dwarrelend naar beneden, de winter komt eraan....